Tuesday 16 June 2009

Secebis Kenangan 'Ibnu Jalali'

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...








Masih segar dalam ingatan ketika bersama dengan sahabat-sahabat sekelas 'Ibnu Jalali'. Nama diambil bersempena dengan nama ayahanda guru tasmi' kelas kami iaitu Ustaz Abdul Jalal bin Abdul Manaf. Kelas kami adalah kelas yang semua pernah menghafaz sebelum masuk Darul Quran. Seorang yang terkenal dengan syadid tentang hafazan al-Quran tetapi peramah, pemurah dan baik ketika di luar kelas.

Kelas kami dimulakan dengan ketua kelas yang dedikasi akh Shauqi. Bendahari yang amanah iaitu penulis sendiri.hehe.. Orang yang selalu menjadi 'drebar' ustaz akh Solihin Muda dan Zulikhwan manakala 'drebar rehlah kami' akh Hafizuddin dan Ezmir. Penyeri dalam kelas akh Nizam Muda, Saiful dan Fadzli. Yang paling 'masyi' dalam kelas akh Syafiq dan Fikri. Yang paling tua akh Syaibani Muda (sahabat karib penulis).

Kenangan rehlah di Bukit Chamang, Pahang (sem2), Amberstone Batang Kali, Selangor (sem4) dan Tiara Beach Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan (sem6). Semua rehlah ustaz Jalal banyak support kami terutama bila disuruh barbeque ayam, kambing dan kerang. Setiap kali hari raya kami akan buat majlis di rumah ustaz di kuarters DQ. Kami juga tak pernah ketinggalan untuk menyambut hari lahir ustaz iaitu pada setiap tanggal 24 Mei (sama dengan tarikh lahir ibu ustaz). Ustaz juga kerap belanja kami sarapan pagi seperti nasi lemak ayam goreng ngan air teh paling kurang sebulan sekali tapi kadang-kadang seminggu ada sampai dua kali. Semoga ustaz dimurahkan rezeki dan berbahagia selalu.Amin.

Setiap kali majlis khatam antara kami juga akan disambut di rumah ustaz. Setiap kali bila ustaz pergi mengajar di Masjid Negara, ustaz akan membawa beberapa orang dikalangan kami sebagai teman dan balik memang confirm la ustaz akan belanja. Entah berapa banyak kali ntah ustaz belanja penulis. Apa yang menarik, penulis berjaya mengkhatamkan tasmik hafazan dengan ustaz selama 2sem dan tarikh khatam pada 10 Februari 2006 iaitu tarikh hari lahir penulis sendiri. Penulis juga memilih ustaz sebagai mentor penulisan tesis untuk diploma tahun akhir besama akh Shauqi dan Syaibani Muda.

Kini kami di hala tuju masing-masing. Penulis bersama akh Shauqi, Fadzli, Zulikhwan dan Ezmir (dah kahwin la) di Shoubra Mesir. Akh Solihin Muda di Mu'tah Jordan, akh Syaibani Muda di UKM, akh Hafizuddin di USIM, akh Syafiq jadi Imam Besar di Kuala Lumpur, akh Nizam Muda dengarnya bekerja dan nak kahwin tak lama lagi, akh Fikri akan sambung Shoubra Mesir hujung tahun ni dan akh Saiful hilang tanpa khabar berita.


Monday 8 June 2009

Segalanya Bermula Di Sini....

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...






Segalanya bermula di sini. Pengalaman yang telah mematangkan penulis terutama dari segi daya pemikiran dan pengurusan diri. Bermula dengan taklifan Bendahari Unit Tugas-Tugas Khas (sem1), kemudian ditaklifkan sebagai Perwakilan Unit Pendidikan Huffazul Furqan As-Salihun (UNIKS) sesi sem2 - sem4 di samping taklifan Bendahari Lajnah Pendidikan PERKEMAT DQ dan akhirnya taklifan Exco Lajnah Pendidikan Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran (PERKEMAT DQ) bagi sesi 2006/2007.


Kenangan suka dan duka bersama adik beradik exco tidak pernah dilupakan begitu sahaja. Kenangan bersama akhi Zool Amali, Fadhil Muda, Awis Qarny, Rashidi, Syeikh Mujahid, Muaz, Syafiq Jusoh, Raja Fadhil, Bukhori, Abg Solihin Muda dan Redzwan. Begitu juga kepada ukhti Syazila, Fathiah, Hanisah, Kak Latifah Muda, Hamizah, Farhana, Dafiqah, Shaafiqah, Hidayah, Kak Aisyah Muda dan Hana'.


Taklifan yang paling besar diterima penulis ialah apabila ditaklifkan sebagai Pengarah Penyelaras Penamaan Calon (PPC'07) untuk pilihanraya exco PERKEMAT DQ yang baru bagi sesi 2007/2008. Melaksanakan taklifan berpaksikan ikhlas, jujur dan telus menjadi mainan sepanjang hampir 3 minggu bersama-sama sahabat seperjuangan seperti akh Fadhlan, Muizuddin, Azfar Syahmi, Nur Hidayah (Timb. Pengarah) dan sahabat-sahabat lain. Dalam tempoh tersebut kami dikuarantinkan demi menjaga ketelusan.


Sekalung penghargaan buat ayahanda dan bonda penasihat Al-Fadhil Ustaz Mohd Zamri Zainuldin dan Al-Fadhilah Ustazah Shahidah Shuib yang telah banyak memberi pandangan dan sentiasa menyokong penulis dan sahabat-sahabat pimpinan yang lain.


Tidak dilupakan kepada sahabat-sahabat yang banyak membantu penulis dalam menjayakan matlamat, misi dan visi Lajnah Pendidikan khususnya dan PERKEMAT DQ amnya.

Sunday 7 June 2009

Selamat Pengantin Baru

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...



Selamat Pengantin Baru buat pasangan Muhammad Nur Amir Rahmat bersama Rokhaizat Rahmat dan pasangan Mohd Fadlullah bersama Ku Rohana Ku Anera... Semoga kekal bahagia hingga ke anak cucu...

Thursday 4 June 2009

Salam Perkenalan Dari Saya...

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...

Gambar ini diambil ketika berada di bumi Barakah Darul Quran JAKIM dalam perjalanan ke Masjid DQ menunaikan Solat Asar. Angin kuat sangat pad masa ini.

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO