Sunday 27 February 2011

10 Peserta Akademi Al-Quran Musim Ke-5...

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...


Akademi Al-Quran kembali lagi untuk musim yang kelima atas sambutan yang menggalakkan dari para penonton dan penyertaan yang cukup memuaskan. Pada musim ini sekali lagi, kita akan dapat menyaksikan 10 peserta dari serata negeri yang telah berjaya dipilih untuk menyertai program ilmiah ini.

Akademi Al-Quran merupakan signature program bagi TV9 dan mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penonton sehingga mencecah 1.5 juta penonton telah membuatkan program ini muncul lagi dengan musim kelima. Pada musim terbaru ini, AQ5 bakal menampilkan dua hos berpengalaman, Sharifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman yang juga merupakan pemenang kedua AQ3 dan pernah menjuarai Pertandingan Antarabangsa Al-Quran 2009 serta Mohd Zhafran Zainuldin yang juga merupakan adik kepada Ustaz Mohd Zamri Zainuldin. Kelebihan kedua-dua hos ini ialah mereka amat fasih berbahasa Arab. Akademi Al-Quran 5 akan menemui penonton pada setiap Sabtu, jam 9.00 malam yang sudah pun bermula sejak 8 Januari 2011 yang lalu dan diterajui oleh penerbit Shukri Ibrahim dan penerbit eksekutif Nuraeshah Malik.

Tujuan diwujudkan rancangan ini adalah untuk melahirkan generasi Al-Quran dengan mendedahkan mereka mengenai ilmu pembacaan Al-Quran, menekankan elemen berlagu serta tarannum dan qiraat tertentu dan paling utama adalah menyemarakkan minat penonton terhadap ilmu Al-Quran melalui satu-satunya rancangan realiti berteraskan Al-Quran.


Berikut adalah 10 peserta Akademi Al-Quran musim ke-5:

1. MUHAMMAD ARIFF RAZALI, 15, PERAK
2. MOHD ZAKIUDDIN HJ HANAFI, 16, JOHOR
3. MUHAMMAD SHAMIL SHAIKHUDDIN, 17, KELANTAN
4. MOHAMMAD NAJMI BIN YASAK, 19, KEDAH
5. MOHAMAD HUSAINI MAHMUR, 19, NEGERI SEMBILAN
6. MUHAMAD AZLAN SYAH ZAKARIA, 20, PERAK
7. KHAIRUL AMIN HJ KASSIM, 21, KEDAH
8. MUHAMAD NASIR MOHAMAD SALLEH, 21, SELANGOR
9. SUHAILAH ZULKIFLY, 22, MELAKA
10. MOHD SYAHRIANSYAH APIN, 25, SABAH

AQ5 yang menjadi signature program bagi TV9 ini juga memberi peluang kepada 10 pesertanya untuk menjalani aktiviti mingguan menarik yang mungkin tidak pernah mereka lakukan sebelum ini seperti bertemu secara peribadi tokoh agama yang dihormati YBhg Tan Sri Hassan Azahari, melawat Les Copaque iaitu syarikat yang bertanggungjawab “melahirkan” kartun animasi terkenal Malaysia iaitu Uipn & Ipin dan banyak lagi.

AQ5 yang mempunyai 12 episod ini turut menampilkan tiga juri berpengalaman dan pakar di dalam bidang tertentu seperti Ustaz Nazeri Abdullah (qiraat) dan Ustaz Radhi Kamarul Hailan (tarannum) yang sememangnya telah menjadi juri tetap program ini dari musim pertama. Sementara Ustaz Nik Azizan Nik Jaafar pula merupakan juri baru yang akan memantau tajwid dan fasohah para peserta kelak.

Menariknya musim kelima ini, penonton berpeluang untuk mengenali 10 bakal peserta AQ5 menerusi Nota AQ5 yang akan disiarkan selama tiga minit pada setiap Isnin hingga Jumaat iaitu pada jam 7.57 pagi dan ulangannya pada 10.57 malam. Penonton akan bersama-sama peserta menimba satu pengalaman baru di mana menerusi segmen ini, ia mengupas tentang perkara seharian yang kita lakukan selama ini yang secara tidak langsung memberi kesan di dalam kehidupan harian kita. Contohnya berkaitan pemakanan, pembacaan dan pentafsiran Al-Quran.

Sementara itu, Di Sebalik AQ5 juga turut diperkenalkan pada musim ini dan akan disiarkan selama setengah jam pada setiap Jumaat pada jam 6.30 petang. Menarik tentang Di Sebalik AQ5 ini, penonton dapat melihat gelagat peserta dan juga perkara-perkara yang bakal terjadi ketika mereka menghadiri kelas tarannum, tajwid dan qiraat dan juga perkara-perkara yang berlaku di dalam kelas.

Teruskan menonton Akademi Al-Quran Musim Kelima menerusi stesen TV9, saluran Di Hatiku.

Friday 11 February 2011

Sedikit Catatan Sepanjang Muzaharat di Mesir..

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...

Sekadar gambar hiasan

Sedikit catatan saya dari bumi Shoubra, Mesir dan Jeddah, Arab Saudi untuk dikongsi bersama..

25 Januari 2011
-Mula terdengar berita berlakunya rusuhan untuk menjatuhkan Presiden Mubarak. Demonstrasi isu pengeboman gereja di Iskandariah belum lagi reda disambung dengan demonstrasi menjatuhkan kerajaan Mubarak.

30 Januari 2011
- Keadaan semakin tegang. Jumlah rakyat yang menyertai demonstrasi semakin bertambah. Shoubra adalah kawasan penempatan kedua terdekat dengan tempat terbesar rakyat berkumpul di Tahrir selepas Sayyidah Zainab.

31 Januari - 3 Februari 2011
- Line internet dan segala perhubungan telefon mudah alih diputuskan. Sebarang perhubungan untuk mendapatkan maklumat terkini terputus. Lebih merisaukan untuk mengetahui keadaan ibu di Malaysia terputus.

2 Februari 2011
- Cuba keluar ke Rabaah untuk membuat urusan zakat di Rumah Johor Rabaah. Kelihatan sepanjang jalan kiri dan kanan dipenuhi dengan kereta kebal.
- Kelihatan juga banyak bangunan, bank-bank, balai polis habis hangus dibakar. Tentera sudah mula mengambil alih tugas dan kuasa polis.

3 Februari 2011
- Beberapa pelajar menawarkan diri untuk tidak mahu pulang dan di antara alasnnya adalah untuk menjaga barang berharga persatuan dan juga ahli-ahli Shoubra yang lain.

4 Februari 2011
- Pelajar tahun 1 Shoubra mula diarahkan untuk terus ke lapangan terbang Cairo untuk tujuan dihantar ke Jeddah.

5 Februari 2011
- Pagi : Mengemas barang-barang di rumah untuk dipindahkan ke rumah lain disebabkan tidak mampu bayar sewa rumah yang tidak dapat dijangkakan tempoh untuk mengosongkan rumah untuk pulang ke Malaysia.
- Petang : Baki pelajar Shoubra mula bergerak menaiki teksi untuk ke Asrama Rumah Malaysia Abbasiyah untuk proses berangkat ke Jeddah. Teksi ditahan polis dan diselongkar beg ditakuti membawa barang-barang terlarang. Menetap satu malam di ARMA.

6 Februari 2011
- Pagi : Beratur ketika di Suboh hari untuk giliran ke lapangan terbang Cairo
-Petang : Bertolak ke lapangan terbang Cairo dengan menaiki coaster. Terpaksa bermalam di lapangan terbang ekoran ketiadaan pesawat.

7 Februari 2011
- Sempat bergambar 1Malaysia bersama Datuk Aziz sebelum berlepas ke Jeddah dengan menaiki pesawat charlie TUDM seramai 110 orang.
- Sampai di Jeddah terus dihantar menaiki bas menuju ke Madinatul Hujjaj sebagai penempatan sementara menunggu giliran untuk pulang ke Malaysia.
- Dikhabarkan ketika itu terdapat seramai lebih kurang 8000 pelajar daripada pelbagai jurusan berada di Madinatul Hujjaj menunggu giliran untuk pulang.

8 Februari 2011
- Memohon kepada pegawai untuk pulang awal atas alasan kecemasan. Alhamdulillah dibenarkan. Giliran sepatutnya mencecah angka 7......

9 Februari 2011
- Jam 3 petang bertolak dari Madinatul Hujjaj menuju ke lapangan terbang Jeddah. Pulang ke Malaysia dengan menaiki pesawat Malaysian Airlines 777 jam 9.30 malam (waktu Malaysia 2.30 pagi)

10 Februari 2011
- Alhamdulillah kira-kira jam 11 pagi selamat tiba di lapangan terbang KLIA dan disambut oleh pegawai, ahli persatuan dan parti politik.
- Dijemput oleh ayah dan abang saudara. Selamat tiba di Pontian, Johor kira-kira jam 7 petang.
- Lebih menggembirakan dan bersyukur selamat pulang ke Malaysia pada tarikh ulang tahun kelahiran ke-26.
- Teringat pula pada sahabat-sahabat yang masih menunggu giliran untuk pulang. Moga pengorbanan kesabaran akan mendapat ganjaran yang setimpal dari Allah swt..amin

* Jutaan terima kasih kepada Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM), Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Lembaga Tabung Haji, Konsulat Jeneral di Jeddah, Malaysian Airlines, Kerajaan Malaysia, Kerajaan Arab Saudi, para pegawai, badan-badan NGO, para sukarelawan, keluarga dan saudara mara, sahabat-sahabat dan seluruh rakyat Malaysia yang membantu dan mendoakan keselamatan kami pelajar Malaysia di Mesir. Hanya Allah yang mampu membalasnya..




Mubarak Undur, Tentera Ambil Alih Kuasa..

Presiden Mesir Hosni Mubarak akhirnya meletakkan jawatan dan meminta pihak tentera mentadbir negara itu, umum naib presiden Omar Suleiman.

Kenyataan ringkas di stesen televisyen nasional itu dibuat sehari selepas Mubarak bertegas tidak akan melepaskan jawatannya.

NONEBerita pengundurannya itu disambut meriah oleh lebih sejuta rakyat Mesir yang berkumpul di Dataran Tahrir di Kaherah.

Presiden dan keluarnya sebelum itu dilaporkan meninggalkan istana presiden di ibu negara ke Resort Laut Merah Sharm el-Sheihh.

Lelaki yang menerajui Mesir selama 30 tahun dan terlepas dariapda enam cubaan membunuh akhirnya terpaksa akur pada kehendak rakyat yang mahukan perubahan.

Mubarak, 82, meletakkan jawatan hari ini selepas 18 hari protes antikerajaan tanpa gangguan - terbesar pernah dilangsungkan di negara itu.

Mubarak terhindar daripada banyak serangan sebelum ini tetapi suara rakyat akhirnya membuktikan sesuatu.

NONEEnam kali pembunuh upahan cuba menamatkan riwayatnya. Perang sampai ke pintu rumah.

Jiran mengebom negaranya. Kerajaan pimpinannya hampir muflis. Aktivis berulang kali menyumpahnya di jalan raya. Tetapi Mubarak selama itu terus juga berkuasa.

Kebanyakan rakyat Mesir masih belum dilahirkan apabila pendahulunyanya Anwar Sadat dibunuh pada 1981.

Mubarak, ketika itu naib presiden, hanya beberapa meter daripada Sadat, dan turut terkena tembakan di tangan.

Beliau mengangkat sumpah sebagai presiden lapan hari kemudian, pada 14 Oktober 1981.

Kuasa Rakyat Mesir, Mimpi Ngeri Mubarak Dan AS..

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim..


KUALA LUMPUR, 11 Feb: PAS yakin kuasa rakyat Mesir yang berada di kemuncak pada waktu ini, mampu mengubah lanskap politik negara teluk itu dalam masa terdekat.

Biarpun Presiden Mesir, Hosni Mubarak dalam ucapannya yang disiar televisyen negara itu semalam sekali lagi memberikan harapan palsu kepada rakyatnya, namun bantahan berterusan dari rakyat sekurang-kurangnya telah menekan Mubarak dan menggugat pengaruh Amerika Syarikat.

Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, bantahan rakyat sejak 28 Januari lalu bagai mimpi ngeri yang menjadi kenyataan kepada Amerika Syarikat sehingga mereka hilang arah.

Katanya, ianya boleh dibuktikan dengan beberapa kenyataan dari pemimpin negara barat itu yang dilihat 'flip-flop', ada ketikanya menggesa Mubarak kekal dan ada pula mahu presiden Mesir itu berundur segera.

"Saya yakin dengan kuasa rakyat Mesir dan Amerika sekarang sangat terkejut dengan fenomena kebangkitan besar-besaran rakyat Mesir ini.

"Mereka pun tidak dapat menentukan apa lagi yang akan berlaku.

"Saya percaya, Amerika tidak ada kekuatan lagi untuk mempertahan regim Mubarak yang ada ini," katanya.

Amerika Syarikat mempunyai tiga kepentingan utama di Mesir iaitu negara Israel, ekonomi (Peroleum dan Gas) dan ketenteraan.

Mereka bimbang, kejatuhan kerajaan regim dan jika diganti pihak lain, akan menjejaskan segala kepentingan yang telah dibina sejak berpuluh tahun dahulu.

Mubarak muncul melalui siaran televisyen seluruh negara dan berucap kepada rakyat yang membantahnya.

Rakyat yang sebelum ini diberitahu akan ada berita gembira tentang pengumuman pengunduran Mubarak, bagaimanapun kecewa apabila presiden yang dibantah itu memaklumkan akan terus berada di pejabat presiden sehingga pemilihan September depan.

Beliau juga memberitahu telah mengalihkan sebahagian kuasanya kepada Naib Presiden yang baru dilantik, Omar Suleiman dan mengarahkan perlembagaan negara itu dipinda.

Berita itu bagaimanapun ditolak rakyat yang mahu bukan sahaja Mubarak, tetapi seluruh kerajaan regim berundur segera tanpa syarat.

"Media cuba gambarkan rakyat hanya tolak Mubarak.

"Rakyat Mesir sebenarnya bukan hanya tolak Mubarak, tetapi seluruh aparatus kerajaan regim itu," kata Syed Azman lagi.

Mengulas himpunan besar-besaran rakyat Mesir selepas Jumaat hari ini beliau berkata, rakyat Mesir sebenarnya sudah nekad, tidak akan berundur ke belakang lagi, sama ada menang dalam tuntutan ini ataupun mati syahid.

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO