Friday 16 December 2011

Huffaz : Pemakanan Aspek Utama

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim..

Antara sebab mereka boleh ingat hafazan mereka dengan baik ialah ketika mula menghafaz sehingga khatam, mereka dididik dan begitu cukup dijaga tentang pemakanan samada segi zahiriah mahupun batiniah. Contohnya tukang masak yang betul2 menjaga amal infradi, solat fardhu dan sunat, berzikir sewaktu masak dan sebagainya.

Pernah satu hari pada bulan Ramadhan selepas pulang dari menjadi Imam Solat Terawih jemputan, si pengiring telah membawa pelajar tersebut ke kedai makan. Setelah menghantar pulang Tuan Mudir (Allahyarham) telah memarahi dan memberi amaran supaya tidak melakukan lagi perkara tersebut kerana katanya makanan di luar tidak sihat kerana dimasak oleh orang yg tidak jaga solat, tidak menutup aurat dan tidak menjaga amalan seorang Muslim. Jika tidak, pelajar tersebut tidak boleh lg jadi imam di situ.

Pernah terjadi apabila ada orang menyedekahkan kuih dalam jumlah yg banyak dan masih baik lebihan dari majlis kenduri dan jualan. Tuan Mudir bertegas tidak memberi pelajarnya makan kuih tersebut dengan alasan pelajar huffaz tidak layak makan makanan tersebut. Pelajar huffaz bukanlah tong sampah yang boleh makan saki baki, sisa-sisa makanan yg tidak habis dijual atau dimakan sebaliknya hendaklah makanan yg 'fresh'.

Tujuannya adalah untuk mencari keberkatan. Makanan adalah aspek yg sangat penting dalam jiwa orang Muslim lebih2 lagi bagi mereka yg ingin manghafaz Al-Quran. Janganlah setelah kita berhempas pulas menghafaz dengan susah payah, sekelip mata keberkatan hilang hasil dari memakan makanan seperti disebut di atas.

Teringat kata2 ini : "Saya ingatkan diri saya dan semua jangan membeli juadah berbuka puasa dari tangan yang tidak solat, tangan yang melakukan maksiat pada Allah swt. lapan jam kita menahan diri dari makan dan minum, tiba2 kita berbuka puasa dari tangan2 yang tidak takutkan Allah.... -Dato` Tuan Ibrahim Tuan Man

Ini baru puasa sebulan, yg kita hafaz untuk kekal hingga akhir hayat..Allahu Rabbi..Sama-samalah kita muhasabah bersama.. Mohon maaf andai ada yg tersinggung..Moga manfaat untuk semua..

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO