Friday 11 February 2011

Sedikit Catatan Sepanjang Muzaharat di Mesir..

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...

Sekadar gambar hiasan

Sedikit catatan saya dari bumi Shoubra, Mesir dan Jeddah, Arab Saudi untuk dikongsi bersama..

25 Januari 2011
-Mula terdengar berita berlakunya rusuhan untuk menjatuhkan Presiden Mubarak. Demonstrasi isu pengeboman gereja di Iskandariah belum lagi reda disambung dengan demonstrasi menjatuhkan kerajaan Mubarak.

30 Januari 2011
- Keadaan semakin tegang. Jumlah rakyat yang menyertai demonstrasi semakin bertambah. Shoubra adalah kawasan penempatan kedua terdekat dengan tempat terbesar rakyat berkumpul di Tahrir selepas Sayyidah Zainab.

31 Januari - 3 Februari 2011
- Line internet dan segala perhubungan telefon mudah alih diputuskan. Sebarang perhubungan untuk mendapatkan maklumat terkini terputus. Lebih merisaukan untuk mengetahui keadaan ibu di Malaysia terputus.

2 Februari 2011
- Cuba keluar ke Rabaah untuk membuat urusan zakat di Rumah Johor Rabaah. Kelihatan sepanjang jalan kiri dan kanan dipenuhi dengan kereta kebal.
- Kelihatan juga banyak bangunan, bank-bank, balai polis habis hangus dibakar. Tentera sudah mula mengambil alih tugas dan kuasa polis.

3 Februari 2011
- Beberapa pelajar menawarkan diri untuk tidak mahu pulang dan di antara alasnnya adalah untuk menjaga barang berharga persatuan dan juga ahli-ahli Shoubra yang lain.

4 Februari 2011
- Pelajar tahun 1 Shoubra mula diarahkan untuk terus ke lapangan terbang Cairo untuk tujuan dihantar ke Jeddah.

5 Februari 2011
- Pagi : Mengemas barang-barang di rumah untuk dipindahkan ke rumah lain disebabkan tidak mampu bayar sewa rumah yang tidak dapat dijangkakan tempoh untuk mengosongkan rumah untuk pulang ke Malaysia.
- Petang : Baki pelajar Shoubra mula bergerak menaiki teksi untuk ke Asrama Rumah Malaysia Abbasiyah untuk proses berangkat ke Jeddah. Teksi ditahan polis dan diselongkar beg ditakuti membawa barang-barang terlarang. Menetap satu malam di ARMA.

6 Februari 2011
- Pagi : Beratur ketika di Suboh hari untuk giliran ke lapangan terbang Cairo
-Petang : Bertolak ke lapangan terbang Cairo dengan menaiki coaster. Terpaksa bermalam di lapangan terbang ekoran ketiadaan pesawat.

7 Februari 2011
- Sempat bergambar 1Malaysia bersama Datuk Aziz sebelum berlepas ke Jeddah dengan menaiki pesawat charlie TUDM seramai 110 orang.
- Sampai di Jeddah terus dihantar menaiki bas menuju ke Madinatul Hujjaj sebagai penempatan sementara menunggu giliran untuk pulang ke Malaysia.
- Dikhabarkan ketika itu terdapat seramai lebih kurang 8000 pelajar daripada pelbagai jurusan berada di Madinatul Hujjaj menunggu giliran untuk pulang.

8 Februari 2011
- Memohon kepada pegawai untuk pulang awal atas alasan kecemasan. Alhamdulillah dibenarkan. Giliran sepatutnya mencecah angka 7......

9 Februari 2011
- Jam 3 petang bertolak dari Madinatul Hujjaj menuju ke lapangan terbang Jeddah. Pulang ke Malaysia dengan menaiki pesawat Malaysian Airlines 777 jam 9.30 malam (waktu Malaysia 2.30 pagi)

10 Februari 2011
- Alhamdulillah kira-kira jam 11 pagi selamat tiba di lapangan terbang KLIA dan disambut oleh pegawai, ahli persatuan dan parti politik.
- Dijemput oleh ayah dan abang saudara. Selamat tiba di Pontian, Johor kira-kira jam 7 petang.
- Lebih menggembirakan dan bersyukur selamat pulang ke Malaysia pada tarikh ulang tahun kelahiran ke-26.
- Teringat pula pada sahabat-sahabat yang masih menunggu giliran untuk pulang. Moga pengorbanan kesabaran akan mendapat ganjaran yang setimpal dari Allah swt..amin

* Jutaan terima kasih kepada Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM), Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Lembaga Tabung Haji, Konsulat Jeneral di Jeddah, Malaysian Airlines, Kerajaan Malaysia, Kerajaan Arab Saudi, para pegawai, badan-badan NGO, para sukarelawan, keluarga dan saudara mara, sahabat-sahabat dan seluruh rakyat Malaysia yang membantu dan mendoakan keselamatan kami pelajar Malaysia di Mesir. Hanya Allah yang mampu membalasnya..




Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO