Thursday 1 July 2010

Letih Layan Arab Mesir Yang Suka Menipu...

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...


Malam tadi, saya terpaksa pergi ke sarafah di Dauran kerana tidak sempat untuk pergi ke Attaba. Walaupun sebenarnya tempat ini adalah target saya tempat yang suka menipu. Seperti biasa saya ingin menukar beberapa wang nilai USD kepada Egyptian Pound (LE). Hendak dijadikan cerita sekali lagi saya hampir mengalami nasib yang sama. Ditambah lagi, papan tukaran matawang tiada pada malam tadi seperti kebiasannya.

Saya berurusan dengan seorang ammu tua beragama 'palang'. Setelah menerima wang LE, saya mengira dan mendapati bilangan wang yang sepatutnya tidak cukup dan masih ada baki sebanyak LE50. Saya terus memberitahu ammu tersebut bahawa jumlah tidak cukup. Seperti biasa orang arab bila berurusan suka meninggikan suara, ammu tersebut menjawab yang bukan beliau yang mengira bilangan wang tetapi mesin yang mengira dan tak kan la mesin tersilap kira.

Saya pun terus mengira wang tersebut di depan beliau dan memang pasti yang wang tidak cukup lagi LE50 sambil menunjukkan resit yang diberikan. Kemudian, beliau bangun dari tempat duduk dan terus mengulang kata-kata tadi. Sempat lagi beliau memperli saya dengan seorang lelaki muda yang mungkin pekerja beliau mengatakan yang saya mempertikai mesin salah mengira.

Hak mesti dipertahankan, saya tetap mengatakan yang duit tidak cukup. Mujur saya tidak pergi beransur terus tanpa mengira terlebih dahulu.Rasa nak marah pun ada juga tetapi bila memikirkan beliau orang tua saya masih lagi menghormati. Akhirnya apa yang berlaku, lelaki muda itu memberitahu ada sekeping wang kertas LE50 berada di atas lantai dan beliau mengambil dan menghempas duit tersebut di atas meja.

Dengan keadaan seyuman yang sinis, saya mengucapkan terima kasih kepada beliau yang mungkin malu dan terus beransur dari situ. Saya tidak tahulah apa yang dibebelkan oleh beliau kepada pekerjanya tadi. Em, entahlah mungkin duit itu terbang ataupun mungkin juga beliau hendak menipu. Terpulanglah janji duit saya dapat walaupun ada baki syiling sebenarnya tetapi seperti biasa tempat itu tidak akan bagi tidak seperti sarafah-sarafah di tempat yang lain.

Kenari : Kadang-kadang "su'us zhon" dengan arab perlu diletakkan no 1.
Nuri : Betul3... baru arab tau budak Melayu bukan senang-senang nak kena tipu...

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO