Saturday 19 June 2010

Kebersihan Yang Tidak Dititik Beratkan...

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...


"Inallaha Jamil Yuhibbul Jamal..."

Sepanjang keberadaan saya di Mesir ini sejak bulan September 2008, banyak rumah yang sudah saya ziarahi lebih-lebih lagi di sekitar muhafazah Shoubra. Sedikit pandangan saya ter'fokus' tentang kebersihan yang tidak dititik beratkan apabila melihat rumah-rumah termasuk rumah saya yang sekarang (Syari' Abu Takia) dan rumah yang sebelum ini (Syari' Hasan Bahjat). Bukanlah niat untuk mengaibkan sesiapa, akan tetapi sekadar pandangan yang mungkin boleh diambil peduli walaupun ini hanyalah masalah furu' sahaja.

Kebiasaannya dan kebanyakannya, kesemua rumah-rumah arab di Mesir amnya dan di Shoubra khususnya dibina tandas/bilik mandi berhampiran atau bersebelahan dengan dapur. Maka secara 'adinya pelajar Malaysia akan menggunakan selipar-selipar yang sama untuk tujuan pergi ke tandas ataupun ke dapur.

Seperti yang kita maklum, tandas yang sebersih mana sekalipun kita masih meragui jika kita membawa air (dengan selipar) keluar dari tandas. Kita tidak pasti samada air itu kotor bercampur dengan air najis (percikan air kencing - maaf aib sedikit) ataupun tidak. Kemudian, ada ahli bait atau tetamu yang hadir (kerana tidak tahu) melalui jalan yang sama tanpa memakai selipar dan terus memijak tikar atau karpet yang ada di seluruh rumah. Adapun tikar atau karpet yang dipijak bersama air tadi digunakan pula untuk solat. Habis tercemar satu rumah tanpa disangka-sangka.

Saya tidak mahu untuk mengupas samada sah atau tidak solat, najis atau tidak kerana penerimaan ibadat hanya diketahui oleh Allah swt sahaja. Apa yang ingin dibicarakan di sini ialah kurangnya penjagaan kebersihan oleh orang bergelar pelajar agama. Ini tidak dibincangkan lagi tentang membersihkan alatan makanan dan masakan selepas digunakan dan lain-lain. Apa yang ingin ditekankan di sini ialah tentang menjaga kebersihan.

Apa-apa pun ini sekadar pandangan dan teguran kita bersama, bukanlah niat untuk menyinggung, menyatakan perasaaan tidak puas hati dan sebagainya. Moga yang baik dinilai di sisi Allah Taala dan yang buruk mendapat petunjuk dari Allah Taala jua. Mohon maaf di atas kata-kata dari seorang hamba yang faqir lagi hina ini.

Kenari : Teringat kata-kata seorang senior Shoubra...
Nuri : Kita tiada orang gaji untuk membersihkan rumah kecuali dengan "Ukhwah Fillah"

1 Comentário:

hIL said...

org pnh tdgr ato tbace [x ingat yg mane], ade muslim yg mcm kafir n ade kafir yg mcm muslim.. sbbnye,ade org islam yg x tau jg kbersihn [sbb 2 muslim mcm kafir] n ade kafir yg sgt mnjg kbrsihan [2 yg kafir mcm muslim]..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO