Monday 7 June 2010

Mamnu' Tadkhin...No Smooking..Di Larang Merokok...(Siri 2)

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim...

Sumber : http://peribadirasulullah.wordpress.com (link)

Bagaimana Memerangi Rokok ?

Tak syak lagi bahawa setiap penyakit ada ubatnya. tetapi untuk mengatasi ketagihan merokok hendaklah melalui proses-proses berikut:

  1. Tarbiyah (pendidikan) rohani yang sungguh-sungguh untuk setiap individu masyarakat.

  2. Adanya teladan yang baik semasa di rumah, sekolah dan persekitaranya.

  3. Melarang para guru merokok di depan murid-murid terutama yang masih lingkungan belia.

  4. Penerangan yang cukup dan intensif tentang bahaya merokok.

  5. Membebankan kos perbelanjaan yang tinggi terhadap berbagai jenis rokok.

  6. Melarang merokok di tempat-tempat kerja, di bandar dan di tempat-tempat awam dan lain-lain tempat.

  7. Menyebarkan fatwa para ulama yang menjelaskan tentang haramnya rokok.

  8. Menyebarkan nasihat-nasihat dan peringatan-peringatan dari doktor tentang bahaya rokok.

  9. Peringatan tentang bahaya rokok dalam ceramah-ceramah, khutbah dan lainnya.

  10. Nasihat secara pribadi kepada perokok.

Semuanya berpunca dari rokok

  1. Setiap hari 44 orang meninggal dunia di England akibat rokok.

  2. Setengah batang terakhir dari rokok yang dihisap mengandungi narkotin yang lebih bahaya dari setengah yang pertama.

  3. Kerajaan Itali pada tahun 1962 melalui UU. No. 65 melarang melakukan iklan rokok dan berbagai hal yang berkaitan dengannya.

  4. Sebahagian doktor berkata, bukti-bukti sangat jelas sehingga sampai pada tingkat tidak ada jalan lain menurut perasaan kita sebagai doktor yang bertanggung jawab terhadap kesihatan umat manusia kecuali kita harus memperingatkan masyarakat dari bahaya rokok yang mengancam mereka. Kerana itu mereka harus berhenti merokok!

  5. Syeikh Muhammad bin Abdullah Al-Masuti sangat tegas dalam hal rokok, sehingga buku-buku yang ditulisnya banyak membahas tentang haramnya rokok, di antaranya:
    “Pemahaman dan Penjelasan tentang Bahaya Tembakau yang dikenal dengan Nama Rokok”
    “Mutiara-mutiara Pilihan dalam Penjelasan Tentang Haramnya Tembakau yang dikenal dengan Nama Rokok.”
    “Penjelasan dan Keterangan Tentang Haramnya Merokok.”
    Dan dikatakan bahwa rokok dikenali di dunia Arab dan dunia Islam pada umumnya sekitar tahun 1012 H.

Perlakuan Terhadap Perokok Tempo Dulu

Syaikh Abdullah bin Muhammad rahimahullah berkata: “Adapun orang yang mengisap rokok, jika ia mengisapnya setelah mengetahui hukumnya haram, maka ia dirotan 80 kali dengan pukulan ringan yang tidak membahayakannya. Dan jika dia mengisapnya kerana kebodohannya maka tidak ada keraguan atasnya dan ia diperintahkan bertaubat dan beristighfar. Dan jika ada orang mengatakan, rokok itu tidak haram dan tidak halal, maka dia adalah orang bodoh yang tidak mengerti apa yang dikatakannya. Beliau juga mengatakan, ‘Orang yang menanam tembakau harus dihukum, juga orang yang menyimpannya di dalam rumah atau mengisapnya, dia harus dihukum.’

Fatwa-fatwa

Ditanyakan kepada Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, ‘Apa hukum mengisap rokok berikut dalil nya dari Al-Qur’an dan Al-Hadis?’

Jawab: Rokok adalah haram. Dalilnya adalah firman Allah:
“Dan janganlah kamu membunuh dirimu sendiri. Sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepada mu.” (An-Nisa: 29)

“Dan janganlah kamu menjerumuskan dirimu sendiri dalam kebinasaan.” (Al-Baqarah: 195)
“Dan janganlah kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya harta (mereka yang ada dalam kekuasaanmu) yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan.” (An-Nisa: 5)

Allah telah banyak memberi ingatan dan amaran dalam ayatNya melarang kita berbelanja dengan boros. Dan, tak diragukan lagi membeli rokok adalah satu sikap pemborosan dan sekaligus perosak kepada kesihatan sehingga termasuk perkara yang dilarang. Dalam Sunnah Rasulullah SAW melarang memsia-siakan harta. Dan tentu membelanjakan wang untuk rokok adalah membazirkan harta. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Tidak boleh mendatangkan bahaya dan membalasnya dengan bahaya.”

Dan semua mengetahui, merokok sangat membahayakan. Di samping itu, jika telah ketagihan rokok, seseorang akan sakit dan sesak nafas adalah disebabkan rokok. semua ini seolah-olah memaksa dirinya untuk melakukan sesuatu yang sia-sia.

Akhir yang Memilukan

Seorang pemuda berusia 25 tahun dan penagih rokok selama bertahun-tahun. Suatu masa nanti ia akan masuk ke hospital kerana sakit secara tiba-tiba akan lemah jantung. Selama berhari-hari ia dirawat di Wad ICU dengan berbagai peralatan kedoktoran yang canggih. Doktor yang menangani pasakit tersebut menyarankan kepada para juruawat agar pesakitnyanya itu dijauhkan dari rokok, kerana rokok itulah penyebab utama kepada sakitnya, bahkan doktor mengarahkankan agar setiap hari diperiksa agar pesakitnya tidak merokok walaupun secara sembunyi. Selangi penyakitnya tidak sembuh. suatu masa ia kembali kepada tabiat merokok. Dia tidak mengindahkan nasihat doktor agar berhenti merokok.

Suatu hari, pemuda tersebut hilang, semua orang sibuk mencarinya. Mereka akhirnya menemui pemuda tersebut merengkok di sebuah bilik mandi mati dengan memegang rokok. Kita berlindung kepada Allah dari kesudahan yang demikian.

Bagaimana Meninggalkan Kebiasaan Merokok?

Semoga Anda insya Allah telah dapat menerima hukum haramnya merokok. Semoga Anda telah yakin tentang bahayanya rokok samada terhadap diri Anda sendiri ataupun terhadap masyarakat. Mudah-mudahan Allah memudahkan Anda untuk bertaubat. Inilah yang diharapkan dari Anda. Jika Anda telah berusaha bersungguh-sungguh meninggalkan tabiat merokok, maka ikutilah langkah-langkah ini:

  1. Setelah anda tahu bahaya-bahaya rokok, mulalah berfikir untuk meninggalkannya dan kuatkan keyakinan anda untuk bertawakkal secara menyeluruh kepada Allah SWT.

  2. Buatlah perubahan harian tentang keburukan-keburukan rokok terhadap diri anda, sahabat-handai, anak-anak anda, jiran tetangga anda dan lain-lain pihak yang terlibat dengan anda.

  3. Jauhkanlah diri anda sedaya-upaya yang boleh dari merokok dan asap rokok. Sentiasalah berusaha untuk berada dalam suasana udara yang bersih dan sibukkanlah diri anda dengan hal-hal yang bermanfaat.

  4. Jika Anda telah mengetahui bahaya rokok dan hukumnya haram, maka hendaknya anda membenci dan meninggalkannya kerana Allah dan jauhilah dari bertkawan dengan perokok.

  5. Gunalah berus gigi, bersugi atau sebagainya jika diserang kembali ketagihan merokok.

  6. Kurangkan minum teh dan kopi tetapi perbanyakan makan buah-buahan dan lain-lain makanan yang berkhasiat.

  7. Minumlah jus epal atau lain-lain jus setiap pagi kerana ianya boleh mengurangkan keinginan merokok.

  8. Ketahuilah, Sesiapa meninggalkan sesuatu perkara kerana Allah, nescaya Allah akan menggantinya dengan sesuatu yang lebih baik daripadanya, dalam waktu terdekat atau dalam jangka masa yang agak lama,namun yang pasti Allah tidak lupa setiap usaha terdetik dengan niat pada Allah.

  9. Dan terakhir, lakukanlah semua ini dengan hati yang penuh ikhlas berserta dengan keinginan yang kuat untuk meninggalkannya yang terbit dari dalam hati Anda sendiri.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA KERETA ANTIK

REPLIKA FERRARI

REPLIKA FERRARI

REPLIKA BIKERZ

REPLIKA BIKERZ
Powered By Blogger

PERKEMAT DQ 06/07

PERKEMAT DQ 06/07

IBNU HAJI ABD KARIM © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO